"124 Yıl Önce Başlayan Uzun İnce Bir Yoldaki Yolcunun Hikayesi"


Aşık Veysel (25 Ekim 1894-21 Mart 1973)

Merhaba edebiyat severler, yeni bir yazı ile karşınızdayım, bu yazımda hepimizin yakından tanıdığı Aşık Veysel Şatıroğlu'nu ele alacağım. Bugün bu büyük ozanımızın uzun ince bir yolda yürümeye başlamasının 124. yıl dönümü, iyi ki doğdun güzel insan.


Aşık Veysel, mahlasından da anlaşılacağı üzere aşk ile yaşamış ve bu aşkı sazının tellerinden başlayarak dinleyenin yüreğine kadar aksettirecek derecede ifade edebilmiş bir ozanımızdır. 

Hangimiz bilmeyiz ki onun hüzünlü hayat hikayesini, 7 yaşında çiçek hastalığına yakalanarak görme yeteneğini tamamen kaybeden Veysel, bize çok güzel bir örnek teşkil ediyor. Görmeden sevmenin, gözle görünenin değil de yüreğinde hissedilenin önemli olduğunu bize her defasında hatırlatan ozanımız, şiirleriyle de gönüllerimizi  adeta mest etmektedir:

"Güzelliğin on par'etmez
Bu bendeki aşk olmasa
Eğlenecek yer bulaman
Gönlümdeki köşk olmasa"

Aşık Veysel hayata gözlerini kapayıp yüreğini sonuna kadar açan bir insandı. Belki başını kaldırdığında gökyüzünü göremiyor olabilirdi ya da denizin engin maviliğini seyredemiyor olabilirdi; ama kim bilir yüreğinde nice gök kuşakları nice denizler yatmaktaydı. Varsın olsun gözleri dünyanın sahte güzelliklerini görmesin, hangi biri onun yüreğinin güzelliğine eş değer olabilir ki? 

Hiç eğitim almadan küçük yaşta sazı eline alan Veysel, Allah vergisi bir yetenekle türkülerini oluşturuyordu. Hakkın verdiği yetenekle hakkı anan, halkı anlatan, duygularımıza tercüman olan koca yürekli insan... 124 yıl önce uzun ince bir yolda çıktığı hayat serüveni 21 Mart 1973 yılında sona eriyordu, 1973 yılında sadık yari kara toprağa kavuşuyordu. Ardında nice türküler, nice şiirler bırakarak gidiyor ve şu dizeleri bize onu hiç unutturmuyor:

"Gün ikindi akşam olur
Gör ki başa neler gelir
Veysel gider adı kalır
Dostlar beni hatırlasın."

Bu millet seni hiç unutmadı ve eminim ki unutmayacaktır. Yüreğimize işleyen türkülerinle hatırlayacağız seni, senin yerine gökyüzüne bakıp senin yerine izleyeceğiz dalgalı denizi. Yüreğine sağlık güzel insan, nur içinde yat, doğum gününde bu yazı ile seni sonsuzluğa uğurluyorum. İyi ki doğdun Aşık Veysel.

Aşık Veysel'in yaşantısını ve türkülerini kısaca anlatmaya çalıştım, eminim ki yüzlerce sayfa yazsam da hakkıyla anlatamam. Yazıyı paylaşarak aşığımızın doğum gününü bilmeyen ve aşığımızı tanımayanlara duyuralım lütfen. Ben yazımı burada noktalarken sizi ozanımızın en bilindik şiiri olan "Uzun İnce Bir Yoldayım" ile baş başa bırakıyorum. Ozanımızın sesi ile sazın müthiş uyumu...



41 yorum:

  1. Gerçekten unutulmayacak bir ozanımız. Her insanda bir etki bırakacaktır. Bu şiiri de ayrı bir güzel paylaşım için teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz gibi unutulmayacak bir ozanımız.

      Ben de teşekkür ediyorum güzel düşünceleriniz için :)

      Sil
  2. Gönül gözüyle gören güzel insan Aşık Veysel'i çok güzel anlatmışsınız. Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Google'ın da doodle yaptığı koca adam. Allah rahmet eylesin...

    YanıtlaSil
  4. Varlığım yokluğum bir Veysel adım
    Gök kubbede kalacaktır ses kadim
    Elli üç yıl kendi kendim aradım
    Hiçbir türlü bulamadım ben beni

    En çok bu şiirini severim büyük ustanın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu dizeler de çok güzel ve anlamlı. Teşekkür ediyoruz bizimle paylaştığınız için :)

      Sil
  5. Bu toprakların sesi olduğu kadar aynı zamanda da öyle evrensel bir isimdir ki Aşık Veysel, dünyanın en büyük gitar virtüözlerinden biri olan Satriani, Kara Toprak şarkısını albümünde yorumlamıştır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu bilgiyi bilmiyordum, sayenizde öğrenmiş oldum. Teşekkürler bu bilgiyi bizimle paylaştığınız için.

      Sil
  6. Gerçek aşkı her şiirinde ne kadar da güzel anlatıyor. Hatırlattığınız için teşekkürler. Allah rahmet eylesin.

    YanıtlaSil
  7. Çok değerli bir ozanımız, bestecimiz, çok seviyorum türkülerini ve o türkülerin sözlerini, görme yeteneğini kaybeden kimi insan böyle müthiş sanatçı oluyor. Batı'da ben çocuktum Jose Feliciano vardı, çok ünlüydü, çok güzel şarkıları vardı, şimdi de Andrea Bocelli var yine kör ama dünyaca ünlü. AŞık Veysel'in onlar kadar değerli bence. Tek fark pop müzik ve İngilizce okumaması....

    Emeklerine sağlık. Mekanı cennet olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle haklısınız, Allah bir yerden alıyor başka bir yerden veriyor. Aşık Veysel de dünyaca ünlü bir ozan, sanatçı.

      Beğenmenize sevindim, aminn.

      Sil
  8. "Aşık Veysel hayata gözlerini kapayıp yüreğini sonuna kadar açan bir insandır." Değerli ozanımızı değerli bir insanın yazısıyla hatırlamak çok güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, böyle düşünmenize çok sevindim :)

      Sil
  9. Mekanı cennet olsun... emeğine sağlık çok güzel anlatmissin..

    YanıtlaSil
  10. Duygu yüklü, çok içten bir yazı olmuş. Söylenecek söz kalmamış... Cennet mekanı olsun. Saygıyla, sevgiyle anıyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amiinn.. Çok teşekkür ederim içten yorumunuz için..

      Sil
  11. Çok değerli bir Ozanımız.Allah rahmet eylesin.
    Bu güzel ve etkileyici bir yazı olmuş.
    Paylaşım için teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok değerli bir ozanımız, aminn.
      Teşekkür ederim, güzel düşünceleriniz için.

      Sil
  12. Çok sevdiğim bir ozanımız, siz de ona layık bir şekilde anlatmışsınız. Kaleminize kuvvet, yüreğinize sağlık.

    Mekanı cennet olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elimden geldiğince az ve öz anlatmaya çalıştım, böyle düşündüğünüz için sevindim, teşekkürler.

      Aminn..

      Sil
  13. mekanı cennet olsun,büyük üstadımızın..yazı çok anlamlıydı,elinize sağlık.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aminn, çok teşekkür ediyorum güzel düşünceniz için :)

      Sil
  14. Gözleri kör ama gönlü güneş gibi sıcak ve her yönüyle insanları gören bir ozanımız. Sözleri çok anlamlı dün akşam tek tek anısına hepsini dinledim. Eğitimsiz ve gözleri görmeyen bir insan nasıl bu kadar güzel şeyler düşünüp söyleyebilir ki ey aşık veysel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle, Allah'ın verdiği bir yetenek bu işte. O da o yetenekle hem hakkı anlattı hem de halkı, mekanı cennet olsun.

      Sil
  15. Çok önemli bir değerimiz :) Sizin gibi gençlerin hatırlaması da çok hoşuma gidiyor :) Teşekkürler Mücahit :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de teşekkür ederim ablacım güzel düşüncen için :) Hep hatırlamak dileğiyle...

      Sil
  16. Ne güzel demiş "Güzelliğin beş par etmez bu bendeki aşk olmasa" allah rahmet eylesin..

    YanıtlaSil
  17. Mekanı cennet olsun, Hayattan çok şey öğrenmiş ve bunu kalbine dökerek yazan bir ozanımız. Hakikatten kalpten gelen eserler ne güzel eserler onlar. Sanki birileri fısıldıyormuş gibi ezgileri...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle, çok haklısınız. Bir şey kalpten gelerek söyleniyorsa başka kalplerde de tesiri yüksek oluyor :) Mekanı cennet olsun...

      Sil
  18. Bize pek çok ders veren Aşık Veysel ozanımızın mekanı cennet, kalbimizde minnet olsun. Annem Malezya'da kitap yazıyor (Malezya asıllı), kitabın sonunda ozanımızın Uzun İnce Bir Yoldayım sözlerini anlamları ve hikayesini de ilave etmiş. Sonuçta Malezyalılar da kitabı okuyup Aşık Veysel'i az buçuk tanımışlar, tanınmaya layık da...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel düşünmüş anneniz, tebrik ediyorum kendisini. Kesinlikle fazlasıyla tanınmayı hak ediyor ozanımız. Mekanı cennet olsun...

      Sil
  19. Olmazsa olmazımız büyük üstad... Teşekkürler yazın için bu arada yeni keşfettim seni. Takipteyim beklerim. :)

    birsenle.com

    YanıtlaSil
  20. Yoğunluktan yazıyı biraz geç okumuş olsam da kısa ve güzel bir yazı olmuş . Elinize sağlık . Aşık Veysel’imiz iyi ki doğmuş . Mekanı cennet olsun ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ediyorum. Dediğiniz gibi iyi ki doğmuş.
      Amiin, inşallah.

      Sil

Yorumlarınız Bizim İçin Kıymetlidir, Düşüncelerinizi Paylaşırsanız Seviniriz :)

Blogger tarafından desteklenmektedir.